Länsstämman 2019 avlöpte väl på vackra Stensund

En kort resumé av dagen:

En vacker vårdag med Havsörn och strålande solsken. Vi samlades i matsalen på Stensunds folkhögskola kring morgonkaffet ca 20 personer. Efter en kort promenad i solskenet satte vi oss i en vacker konferenssal, och dagens program kom igång.

Hans Rydberg från Naturskyddsföreningen Daga-Gnesta inledde genom att fängslande berätta om arbetet med sin nya bok: Nyköpings Flora som ges ut inom kort (första/andra veckan i maj). Mårten Wallberg från riksstyrelsen berättade om deras arbete, och några av de viktigaste segrarna under året, samt lite push för rikskampanjer som Operation rädda bina, och uppropet Vår skog.

Under stämman beviljades Styrelsen ansvarsfrihet. Verksamhetsplanen godkändes och Valberedningens förslag godkändes med en liten justering efter ett intensivt och givande samtal. Karl-Axel Reimer fortsätter sitt uppdrag som ordförande, och de andra ledamöter likväl men i lite annan ordning. En ny ledamot tillkom styrelsen, Anna Sánchez Lindström, och hon välkomnas särskilt. Klimatet och den biologiska mångfalden planeras vara tyngdpunkten i årets fortsatta verksamhet.

Silverfalken delades ut till Erik Arbinger för sitt imponerande arbete med att gynna Göktytan. Vi fick höra om det nästan overkligt stora arbete han har gjort genom åren, och fortfarande gör, och här kan vi följa honom: https://www.facebook.com/Bevara-Göktytan-902660659816715/

Därefter åt vi en god lunch, med en bedårande utsikt över skärgården, och avslutade med tid kvar för ett trevligt och inspirerande erfarenhetsutbyte … och fika.

Tack alla deltagare som kom på sin lediga tid och gjorde dagen till en fin upplevelse för oss alla. Det är ett viktigt arbete vi gör, och när vi träffas och ser resultaten samlade så här, kan man inte bli annat än rörd och tacksam.

Dokumenterat av Kristina Keyzer, verksamhetsutvecklare på Naturskyddsföreningen kansli Mälardalen