om Ett välbesökt seminarium om Effektiv klimatkommunikation

Pia Björstrand från Naturskyddsföreningen Nyköping/Oxelösund höll den 12 mars ett välbesökt seminarium om Effektiv klimatkommunikation med Frida Berry Eklund på Greenpeace Sverige idag. Det var ca 70 deltagare, varav en del online. Seminariet var helt inriktat på hur vi inom miljörörelsen bäst ska kommunicera våra budskap inför EU-valet, för att få fler att rösta grönt.

Några viktiga punkter som togs upp på seminariet var vikten av att göra en kommunikationsplan där man funderar på vilken målgrupp man vill nå och hur man bäst gör det, vilka kanaler man ska använda för att nå sin målgrupp, vilka aktiviteter som är värda att genomföra – och vikten av att följa upp så att man inte gör samma sak om och om igen utan att nå resultat. Frida tipsade om de 5 B:na:

1. Budskapet –  Hur når du bäst din målgrupp? Vad är huvudbudskapet? Gör det enkelt att hålla med, tre ord. Tala till människors hjärtan! Använd gärna humor.
  2. Budbäraren – Vem är trovärdig avsändare för just denna målgrupp?
  3. Bilden: väck känslor med bildvalet.
  4. Beteendet: Kommunicera om hur människor i er målgrupp gör klimatsaker tillsammans. Det bidrar till att bygga nya normer.
  5. Berättelsen: Berätta i ord och bild om hur den klimatsmarta framtiden ser ut; skapa sköna visioner!

Utöver det får vi inte glömma att fira våra framgångar! Det är underskattat för att bibehålla motivationen hos dem som är engagerade. Deltagarna på plats fick fira direkt genom att avnjuta en fantastisk marockansk buffé skapad av kreativa Nanni Pilhjärta.

Tack till våra medarrangörer: Naturskyddsföreningen Sörmland och Klimatriksdagen som gjorde detta möjligt.