Länsstämma 28 april: Verksamhetsplan och verksamhetsberättelse 2024-25 förslag

Naturskyddsföreningen Sörmland är ett länsförbund inom Svenska Naturskyddsföreningen. Vi har omkring 5 000 medlemmar i Sörmland. Inom länet finns åtta lokalföreningar, så kallade kretsar. Det finns i princip en krets per kommun frånsett för Nyköping och Oxelösund som har en gemensam krets. De åtta kretsarna är Daga-Gnesta, Eskilstuna, Flen, Katrineholm, Nyköping-Oxelösund, Strängnäs, Trosabygden och Vingåker.

För länsförbundets verksamhet finns antagna stadgar som utgör ramen för föreningens verksamhet. Naturskyddsföreningen Sörmlands verksamhet enligt stadgarna: Länsförbundet ska regionalt verka för Naturskyddsföreningens ändamål. Vidare ska länsförbundet stödja och utveckla kretsverksamheten, inventera det regionala utbildningsbehovet och erbjuda utbildning, samt samordna kretsarna i det regionala natur- och miljövårdsarbetet. Länsförbundet handhar sina egna angelägenheter, antar egna stadgar och svarar för sina ekonomiska åtaganden. Det kan inte utan godkännande av riksföreningens styrelse uppta särskilda medlemsavgifter av sina kretsar eller medlemmar.

Länsförbundets verksamhet finansieras i huvudsak genom återbäring från medlemsavgifterna som betalas till riksföreningen. Ambitionen är att även ta tillvara bidragsmöjligheter och annan finansiering för att ytterligare stärka verksamheten och vår kraft att påverka.

Länsförbundet samverkar med länsförbunden i Västmanland samt Uppsala om en regional kanslifunktion som finansieras via återbäring och medel från riksföreningen. I nuläget består kanslifunktionen av en verksamhetsutvecklare som är anställd på 100 % och en tillsvidareanställd miljö- och planhandläggare på 50 %. Miljö- och planhandläggarens anställningsgrad utökas om det finns möjligheter till det, därför omfattar tjänsten 75 % fram till och med november 2024. Kansliet bistår länsförbund och kretsar med olika former av stöd och verksamhetsutveckling.

I denna verksamhetsplan framgår länsförbundets målsättningar och strategier. Den är utgångspunkten för styrelsens arbete med att driva och utveckla verksamheten. Länsförbundets verksamhet bedrivs i grunden ideellt, det medför att prioriteringar och aktiviteter påverkas i hög grad av vilket ideellt engagemang som finns att tillgå. Genomgående i vår verksamhet är öppenhet och att vi eftersträvar ett ständigt lärande.

Läs fortsättningen i dokumentet: VERKSAMHETSPLAN 2024-2025 – förslag

VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2023, till stämman 2024