Naturskyddsföreningen har anmält misstanke om olagliga åtgärder inom Studsviksområdet

Naturskyddsföreningen Sörmland har anmält misstanke om brott mot detaljplanen såsom avverkning inom skyddszonen, samt byggstart utan bygglov inom Studsviksområdet. Föreningen visar också att kommunens handläggning har flera brister. Anmälan skickades till Nyköpings kommun i slutet av år 2023. Inte ens efter fyra månader hade kommunen påbörjat en utredning med anledning av Naturskyddsföreningens anmälan. Anmälan innehåller tre huvuddelar.

Den första delen gäller överträdelse av detaljplanen. Detaljplanen innehåller bestämmelser om en skyddszon som avgränsar mot den värdefulla miljön utanför planområdet. Anmälan visar att skyddszonen kalhuggits på flera olika ställen.  Bilden visar hur det som skulle vara skyddszon norr om Studsvik har ersatts av ett kalhygge.

Den andra delen av anmälan gäller att ett studsviksföretag har påbörjat ett vägbygge utan giltigt tillstånd. Företaget hade fått marklov med villkor om start tidigast fyra veckor efter att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Naturskyddsföreningens anmälan visar att vägbygget startat tre månader innan det var tillåtet.

Den tredje delen gäller hur Nyköpings kommun har hanterat ärendet om vägbygge. Några anmärkningsvärda omständigheter är

• Vägbygget eliminerar delar av skyddszonen.
  • Vägbygget påbörjades nästan 3 månader innan det var tillåtet.
  • Kommunen anger felaktigt att åtgärden överensstämmer med detaljplanen.
  • Kommunen anger felaktigt att hela ärendet är sekretessbelagt trots att delar skulle publiceras och skickas på remiss till sakägare.
  • Kommunen har underlåtit att informera flera närboende sakägare.
  • Kommunen har haft information om att vägbygget startat för tidigt redan under tillståndsprocessen.

Vid en uppföljning av vår anmälan till kommunen, ca 4 månader efter att den hade skickats in, hade kommunen fortfarande inte inlett någon utredning. Naturskyddsföreningen hyser därför stor oro att Nyköpings kommun inte sakligt och objektivt hanterar frågor om miljön och därmed sammanhängande frågor kopplade till Studsviksområdet.

231219- tillsynsanmälan gällande avverkning av skyddszon inom planområdet Studsvik