Medlemsdag den 22 april 2023

Ladda ner inbjudan som pdf:

Vårt engagemang är viktigare nu än någonsin tidigare. Klimatet förändras till det sämre och skövlingen av värdefull natur går i allt snabbare takt. Makthavarna och beslutfattare gör inte tillräckligt för att stoppa den nedåtgående spiralen. Här finns det mycket medlemmar i Naturskyddsföreningen kan göra. Det är temat för förmiddagens program. Lunchen äter vi sedan på Ängby gård, som ligger halvvägs till gården Oasen på Åsen där vi avslutar med en inspirerande visning.

Varmt välkommen till medlemsdagen som handlar om lokal påverkan.

Kl 10-11.30
Vi ses på Glindra gamla skola. Under förmiddagen berättar vi om hur vi genom lokal påverkan värnar naturen i Sörmland. Är du själv sugen på att göra något mer, eller bara nyfiken så har du kommit rätt.

Gemensam promenad till Ängby gård. (1 km)
På gården finns parkering om det behövs.

Kl 12-13.30
OBS! Här har vi en liten överraskning på gång! Uppdatering kommer efter påsk!

Lunchen intar vi på Ängby gård. Här finns café, lammproduktion och hästar, kor, höns, alpackor, katter och hundar m.m. Ängby gård har även en loppis. https://visitkatrineholm.se/medlem/angby-ull-hantverk/

Gemensam promenad till Oasen på Åsen. (1 km)
Här finns bara en liten parkering, vid behov får vi samåka.

Kl 14-ca.15.30
Oasen på Åsen bjuder på en spännande guidad rundtur i trädgården, bland höns, kalkoner, myskankor, kaniner gutefår, grönsaker, frukt, blommor och bin. Det handlar om regenerativ odling*! Här avslutar vi dagen med en en go´fika och möjligheter till att köpa frön, plantor m.m. från gården. https://oasen-pa-asen.se/

* Regenerativt jordbruk är en kombination av olika odlingsmetoder som tillsammans skapar en helhet som är ”större än summan av delarna” och därmed bidrar till minskad miljöpåverkan.

Anmäl dig senast den 18 april, genom att e-posta namn, krets/lokalförening, specialkost, och ditt telefonnummer till Kristina Keyzer på vårt regionala kansli. kansli.malardalen@naturskyddsforeningen.se

• Samåk gärna och kolla med din krets om möjlighet till reseersättning.
  • Kläder efter väder, – det är en härlig promenerad mellan skolan och gårdarna, ca. 2 km.
  • Ingen kostnad för medlemmar i Naturskyddsföreningen.

Hitta hit

Glindran, 640 20 Björkvik OBS! Busshållplats.
Karta på google: https://goo.gl/maps/hDVQDVJgpXrtxfN5A

Ängby Gårdsbutik och Café, Unnamed Road, 640 20 Björkvik
Karta på google: https://goo.gl/maps/DCDgZMCgrxYUihLQ6

Oasen på Åsen, Åsen Perstorp, 641 98 Björkvik
Karta på google: https://goo.gl/maps/dAzBtqemwVncUjQXA

Sneakpeak på överraskningen: https://www.naturskyddsforeningen.se/engagera-dig/kalender/fagning-av-lisstorpsangen-katrineholm-2023-04-22/

Behöver du skjuts? Vill du skjutsa en annan naturskyddare? Samåk med skjutsgruppen!

Gör så här:

Oasen på Åsen