3 okt | Eskilstuna Nästan människa – en slags föreställning om livet, planeten och lite annat.

Teater Performance

Av och med Anders Lerner. Pris: 250:- inklusive fika. Vuxenstuderande och ungdom upp till 26 år 95:-.
Innehavare av scenpass 40:- rabatt. Fika ingår i biljettpriset.

Köp biljetter här: https://www.riksteatern.se/forestallningar/nastan-manniska—en-slags-forestallning-om-livet-planeten-och-lite-annat/

En svindlande resa från livets ursprung till oss här och nu. Vad är människan och vilka är egentligen våra närmaste släktingar? Hur har vi påverkat allt annat liv på jorden? En teaterföreställning, en filosofisk stand up, en föreläsning? – Nästan människa måste nog upplevas för att svara på den frågan.

Nästan människa är en föreställning om livet, planeten och människan. Om schimpanser och bonoboer, oss själva och alla andra. Vad människan är… livet och konsten. Vi lever i en tunn sfär runt vår planet. Här finns allt liv som vi känner till. Människan kan bara leva i en liten del av den utan konstgjorda hjälpmedel. Vi var några få från början. Sen blev vi fler. En miljard för hundrasextio år sedan. Två miljarder för etthundra år sedan. Nu är vi snart åtta. Och här finns du och jag.

Föreställningen handlar om det. Om hur komplexa vi är och enkla – varför har vi både så lätt och svårt att förstå? Om hur vi påverkar annat liv på jorden. Nästan människaär vad ordet schimpans betyder på ursprungsspråket. Andra språk har liknande uttryck för schimpanser, bonoboer och orangutanger som också betyder – nästan människa.

Nästan människa är en svindlande resa från livets ursprung till oss här och nu. En filosofisk standup, teater och en föreläsning på en och samma gång.

Medverkande

Konstnärligt team