Tack till alla som deltog på stämman.

Vi hade tur med både väder (vi var inomhus, tack till Studiefrämjandet)och mat, men mindre tur med tekniken, vilket dock ordnade sig tack vare gott sällskap. 🙂

Protokoll kommer snart att finnas på hemsidan. Här nedan finns lite roliga länkar med anknytning till dagen.

Silverfalken delades ut av nyligen omvalda ordförande Karl-Axel Reimer till Birgitta Arwidsson, Eskilstuna

Motivering:
Birgitta har varit verksam under hela sitt liv med natur- och miljöfrågor.
Hon har varit lärare i biologi och kemi på högstadiet Eskilstuna.
Som ideell har hon under många år varit verksam i Naturskyddsföreningens kretsstyrelse och lett studiecirklar i olika natur- och miljöfrågor.
Hon är fortfarande mycket aktiv och har under många år efter sin pensionering arbetat med vattenundervisning för grundskolan i regi av Fältstationen Rördrommen. Viktigt att uppmärksamma är också Birgittas engagemang och praktiska insatser för att nyanlända ska få lära sig om den svenska naturen.

Vi fick ett föredrag med riksstyrelsens ledamot, tillika Fältbiologernas ordförande Johan Andersson. Matnyttigt om styrelsens arbete, riksstämman och fältbiologerna.

Dagen avslutades med en mycket lärorik föreläsning av Rebecka de Moine om Betydelsen av biologisk mångfald. (hitta presentationen i länksamlingen längst ner på sidan) Nu vet vi vad tigrar har med paraplyer att göra, och hur mycket vi människor väger i förhållande till elefanter i Afrika t.ex.

Med vänliga hälsningar styrelsen i Naturskyddsföreningen Sörmlands län genom Kristina, kansli Mälardalen.

PS! Ett särskilt tack till Mona Soneson, Naturskyddsföreningen Eskilstuna kretsen, för allt fix med fika och lunch!