PRESSMEDDELANDE 2017-04-07 Silverfalken 2017

Tintomaravandringens arrangörer, Sven Jonsson från Stigtomta och Bert Lindgren från Nyköping har nominerats till Silverfalken 2017. Det är den tjugonde gången Silverfalken delas ut.

På lördag den 8 april kl 12.00 har Naturskyddsföreningen Sörmland sin länsstämma i Studiefrämjandets lokal, på Köpmannagatan 3 i Katrineholm. I samband med stämman delar föreningen ut utmärkelsen Silverfalken.

Motivering

Sven Jonsson och Bert Lindgren tilldelas Silverfalken för sitt mångåriga arbete med Tintomaravandringen. En årlig vandring i Sörmländska Kolmården med övernattning och studier av naturen. Att skapa förutsättningar för att stärka människors naturkänsla är en nyckelstrategi för Naturskyddsföreningen. Tintomaravandringen är ett mycket gott exempel på hur det i praktiken kan utföras.

Information om Tintomaravandringen 2017 finns på

”Kolmården, den gamla vilda gränstrakten mellan Sörmland och Östergötland, en gång fruktad bland resenärerna för sina stigmän och rövare, är en plats där dikt och verklighet, myter och naturskönhet vävs samman. I den mytomspunna Kolmårdsnaturen, bland urskog och vattenblänk, älg, rådjur, tranor och stavsjölom, väntar äventyret på dem, som vill följa med i den gåtfulla Tintomaras spår.”

Kontaktuppgifter Naturskyddsföreningen Sörmland

Ordförande Karl-Axel Reimer | Telefon 070-404 1818

Naturskyddsföreningens kansli Mälardalen – Kristina Keyzer | Telefon 070 237 1933

Om Silverfalken

Naturskyddsföreningen i Södermanlands län instiftade 1997 ett förtjänsttecken kallat Silverfalken att utdelas en gång årligen ”för en förnämlig prestation av bestående betydelse som främjat det sörmländska länets natur och miljö”.

Pressmeddelande Silverfalken 20170407 (pdf för utskrift)