Kretstips! Roligt i höst! Anordna en Cykeldag i september!

Hej!

Lördagen den 17 september 2016 anordnar Naturskyddsföreningen för tredje året i rad en cykeldag som en del av Klimatmaxakampanjen! Vill du vara med?

Föreningen har en vision om att Sveriges ska bli grönare, friskare och miljövänligare genom minskad fossilbränsleanvändning samt en utveckling av hållbar energi, drivmedel och cykelinfrastuktur.

En av pusselbitarna i en klimatmaxad politik är ordentliga satsningar på cykeln. Idag är cykeln undanskuffad i politiken, istället får bilen mest hjälp av staten. Det här vill vi förändra. Låt oss därför cykelchocka Sverige tillsammans genom att anordna en nationell cykeldag, då vi har kul med våra hojar, samtidigt som vi sätter tryck på politiker och sprider ordet om cykeln som en av framtidens klimatsmartaste lösningar.

2015 syntes vi på platser från Överkalix till HelsingborgCOcj1bqWUAA1L-g
Här rullade cykeldagen 2015: I Järbo och Älmhult gav sig cyklister ut på en utflykt med tipsrunda, i Falun anordnades en paneldebatt med politiker, Ölandsborna uppmärksammade en ny cykelled och i Lund visades dokumentärfilmen ”Bikes vs Cars” följt av en debatt efteråt. På flera platser i landet arrangerades cykelquiz och Naturskyddsföreningens cykelpolitiska krav lyftes i flera medier.

Beställ färdigt material och inspireras av framtagna ”aktivitetspaket”

Som hjälp på traven för den som vill finns 7 st aktivitetspaket att inspireras av eller helt enkelt kopiera. Dessutom finns informationsfoldrar om klimat, cykelchock, vegopepp m.m., #klimatmaxa-affischer och ett cykelquiz. Materialet är kostnadsfritt för klimatgrupper/kretsar/länsförbund som anordnar en cykeldag.

Var med och anordna en cykeldag för en bättre framtid!
Anmäl er dag och beställ material här.

Har du frågor? Maila mig på klimatnatverket@naturskyddsforeningen.se eller ring på 08-702 65 11.

Hoppas vi hörs!

Vänliga hälsningar