Klädbytardagen den 18 och 20 april

Byt kläder i Nyköping, Strängnäs, Eskilstuna, Katrineholm Björkvik

Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Nytt för i år är att våra nordiska grannländer hakar på klädbytardagen den 18 april med flera ”events” på flera orter i Danmark, Finland och Norge samma datum. Folk över generations- och klassgränser kan mötas. Det handlar främst om att träffas, ha trevligt och att höja varandras livskvalitet. Att miljön sparas är ytterligare ett plus!

Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen

Här ordnas klädbytardagar den 18 och 20 april i Södermanlands län:

Nyköping

Var: Träffen
Inlämning: 17 april kl 15-17 och 18 april från kl 9
Klädbyte: kl 11-14
Övrigt: fåfängans kultur- och trädgårdscafé säljer ekologisk fika. Sörmlands museum arrangerar två workshops;
Vad har du på dig? Och Klädakuten!
Samarbete mellan Nyköpings kommun, Naturskyddsföreningen södra Sörmland, Oxelö energi, Sörmlands museum, Studiefrämjandet och Länsstyrelsen Södermanland
Webbsida: www.nykoping.se/kladbytardag
Kontakt: Elin Glanell, 0155-24 81 53, elin.glanell@nykoping.se

Strängnäs

Var: Studiefrämjandet, Källgatan 3A
Inlämning och klädbyte: kl 10-14
Övrigt: Dam- och herrkläder.
Samarbete med Studiefrämjandet
Kontakt: Ewa Lundgren, 0707-63 23 76, ewa.k.lundgren@tele2.se

Eskilstuna

När: 20 april!
Var: Mötesplats Nyfors Underhund (Nyforsgatan 22)
Inlämning och klädbyte: kl 10-15
Övrigt: Fika finns till försäljning
Kontakt: Evelina Boussard, evelina.boussard2@eskilstuna.se
Marie Björnholm, marie.bjornholm@eskilstuna.se
Telefon till Mötesplatsen 016-710 51 88

Eskilstuna

Var: Folkhögskolan i Munktellstaden
Inlämning: 17 april kl 13-16 samt 18 april kl 10-14
Klädbyte: kl 10-14
Övrigt: Fika finns till försäljning. Max 5 hela, rena plagg per person. Ej bad- eller underkläder.
Facebook: www.facebook.com/kladbyt
Arrangörer: Eskilstuna Folkhögskola, Eskilstuna kommun och Naturskyddsföreningen
Kontakt: Theresia Hägglund, 0722-02 38 73, theresia.hagglund.e-tuna@folkbildning.net

Katrineholm Björkvik