Medlemsengagemang som synliggör samhällsfrågor

På lördag startar Miljövänliga Veckan, Naturskyddsföreningens årliga kampanjvecka. Årets fokus är produkter som vi använder för att kroppen, huden och håret ska kännas fräscha. Men de innehåller inte alltid vad vi förväntar oss. Det är dessutom svårt att hitta miljömärkta alternativ. Stickprov, gjorda av våra medlemmar, i 64 butiker och apotek visade att bara fyra procent av vanliga hygienprodukter var miljömärkta.

Medlemmar i Naturskyddsföreningen genomförde under maj och juni en stickprovsundersökning i butiker och apotek på totalt elva platser i landet. Syftet var att se hur lätt, eller svårt, det är att hitta hygienprodukter med miljömärkningen Svanen och Bra Miljöval.

I undersökningen ingick:

• Flytande tvål/duschkräm
  • Schampo
  • Hudkräm
  • Deodoranter
  • Fast tvål

I varje butik och apotek räknades hur många produkter som fanns inom dessa kategorier – och hur många som var miljömärkta. Antalet räknades sedan om till andelar i procent.

Bland matbutikerna som ingick i undersökningen var utbudet störst hos Coop Konsum, följt av Willys och sist ICA Supermarket. Bäst bland apoteken var Apoteksgruppen bäst följt av Apoteket AB. I matbutikerna var det enklast att hitta miljömärkt flytande tvål.

– I många produkter som vi använder för att känna oss fräscha finns, ironiskt nog, ingredienser som är dåliga för såväl hälsa som miljö. Det vill vi skapa debatt om och ändra på. Det enklaste tipset nu är att köpa miljömärkta produkter, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Miljömärkningarna Bra Miljöval och Svanen godkänner till exempel inte ämnen som är hormonstörande eller allergiframkallande.

– När det finns få miljömärkta varor är det viktigt att fråga personalen och visa att det finns en efterfrågan – och att vi bryr oss om hur produkterna påverkar hälsa och miljö.

Under Miljövänliga Veckan 1- 9 oktober finns medlemmar från Naturskyddsföreningen på plats i många butiker runt om i landet för att diskutera hygienprodukter och hjälpa konsumenter att hitta rätt. Dessutom anordnas på flera platser föredrag och workshops där man kan tillverka sin egen deodorant.

– Årets fokus på hygienprodukter är starten för en längre kampanj som vi kallar ”Fräsch på riktigt”. Under två år kommer vi att driva på för att både produkter, utbudet av miljömärkta varor och kemikalielagarna ska bli bättre. Idag ligger diskmedel och tvättmedel långt före hygienprodukter när det gäller utbud av miljömärkta varor. Det finns väldigt mycket att göra, säger Jessica Andréason, Naturskyddsföreningen projektledare för Miljövänliga Veckan.

Fem tips för att bli fräsch på riktigt

• Välj miljömärkta hygienprodukter
  • Tänk på att barn är extra känsliga, använd alltid miljömärkt till dem
  • Prova produkter utan parfym
  • Färga inte håret om du är under 16 år eller gravid, välj annars hårsalonger certifierade som ”Grön salong” som undviker de värsta ämnen
  • Tillverka egen deo, torrschampo och scrub

> Här finns hjälp att hitta rätt märkning, recept på deo m m och fler tips
> Läs mer om årets kampanj
>Läs mer om hur Naturskyddsföreningen stickprovsundersökningen gick till och resultatet

Miljövänliga Veckan har arrangerats av Naturskyddsföreningen sedan 1990. Den infaller alltid vecka 40, i år 1 till 9 oktober. Syftet är att sätta fokus på tillverkning och konsumtion av olika vardagsvaror. Målet är att påverka utbud och tillgänglighet så det blir enklare för konsumenter att göra bättre val för miljön. Under veckan kraftsamlar föreningen runt om i landet. Insatser under Miljövänliga Veckan har, bland annat, bidragit till att sortimentet i butikerna steg för steg utvecklats mot fler miljömärkta varor.

Kontakt:
Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen, 070 357 80 23
Jessica Andréason, projektledare, Miljövänliga Veckan, Naturskyddsföreningen,
073 944 99 10 (frågor om kampanjens upplägg och lokala aktiviteter)
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07